Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta pracy
Grupa 1Zadanie - rozpoznajemy rośliny zielne.
W lesie wyznacz kwadrat o boku 5 m. Przyjrzyj się roślinom występującym na Twoim stanowisku. Zrób zdjęcia wybranym 10 różnym roślinom, które Ciebie najbardziej zainteresowały. Zwróć uwagę na kształt liści, kolor kwiatów, zaobserwuj które rośliny mają kwiaty pojedyncze, a które kwiatostany, liczbę ich występowania czy rozmieszczenie. Na podstawie atlasów i kluczy oznacz wybrane przez Ciebie rośliny, w nawiasie podaj liczę osobników, jaką zaobserwowano.
Uwaga! Proszę nie zrywać roślin!
Nazwa rośliny | Cechy charakterystyczne |
Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta Pracy
Grupa 2Zadanie - poznajemy niektóre gatunki drzew.
Na podstawie atlasów, kluczy, rozpoznaj 5 gatunków drzew występujących w pobliżu szosy i 5 gatunków drzew w lesie. Wypisz nazwy gatunkowe drzew występujących:
w pobliżu szosy w lesie
1.................................................... 1.....................................................
2..................................................... 2.....................................................
3..................................................... 3.....................................................
4..................................................... 4.....................................................
5..................................................... 5......................................................
Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta pracy
Grupa 3Zadanie - rozpoznajemy niektóre gatunki zwierząt.
Zaobserwuj jakie organizmy zwierzęce (bezkręgowce i kręgowce) zamieszkują środowisko, w którym się znajdujesz. W tym celu, usiądź chwilę w ciszy i posłuchaj ile różnych ptaków słyszysz lub widzisz; znajdź ślady bytowania zwierząt (ślady żerowania, obgryzania, pozostałości po zwierzętach, ślady odnóży, zrzucone poroża); napełnij litrowy karton po soku próchnicą zebraną z powierzchni gleby i wysyp jego zawartość na jasny papier, rozpoznaj zwierzęta. Wykorzystaj przyrządy służące do obserwacji (lornetki, lupy) oraz atlasy i klucze do oznaczania gatunków. Zwróć uwagę na liczę osobników poszczególnych gatunków, zaobserwowanych przez Ciebie.
Wyniki obserwacji:
zwierzęta bezkręgowe:
zwierzęta kręgowe:
Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta pracy
Grupa 4Zadanie - badanie obecności pyłów w liściach.
Kawałki przeźroczystej taśmy samoprzylepnej przyklej na górną zapyloną powierzchnię liścia, a następnie odklej ją z przyklejonymi do niej pyłami i przenieś na białą kartkę. Na takim arkuszu obok siebie naklej kawałki taśmy z liści drzew rosnących w pobliżu szosy i w lesie. Zanotuj swoje spostrzeżenia i wyciągnij wnioski.
Obserwacje:
…...................................................................................................................................
…......................................................................................................................................
…......................................................................................................................................
…....................................................................................................................................
Wnioski:
…...................................................................................................................................
…....................................................................................................................................
….....................................................................................................................................
…......................................................................................................................................
Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta pracy
Grupa 5Zadanie - określenie stanu powietrza na podstawie skali porostowej.
Wykorzystując skalę porostową określ stopień skażenia powietrza w pobliżu szosy i w lesie. W tym celu na wybranych drzewach przyłóż pokratkowaną folię do pnia na wysokości wzroku. Ile kwadratów jest zajętych przez porosty oraz określ rodzaj ich plechy. Badania przeprowadź na południowej stronie pnia. Zapisz przybliżone wartości i wyciągnij wnioski.
- w pobliżu szosy:
….....................................................................................................................................
….......................................................................................................................................
…....................................................................................................................................
w lesie:
….....................................................................................................................................
….....................................................................................................................................
….......................................................................................................................................
wnioski:
…........................................................................................................................................
….......................................................................................................................................
…........................................................................................................................................
Data ................................................................................
Imię i nazwisko...............................................................
Klasa...............................................................................
Karta pracy
Grupa 6Zadanie - wpływ zanieczyszczeń komunikacyjnych na rozwój roślin.
Ślady szkodliwego wpływu komunikacji to m.in. plamy na liściach, przyżółknięte końcówki, białe plamy między nerwami. Przeprowadź obserwację liści drzew rosnących w pobliżu szosy i w lesie. Zanotuj spostrzeżenia i wnioski.
Wynik obserwacji liści drzew:
w pobliżu szosy:
….................................................................................................................................
…................................................................................................................................
….................................................................................................................................
w lesie:
…..................................................................................................................................
…..................................................................................................................................
….....................................................................................................................................
wnioski:
….....................................................................................................................................
…......................................................................................................................................
….......................................................................................................................................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz